top of page

DESIGN SPRINT
SIMGROEP 

SIMgroep is een bedrijf dat digitale services voor overheden ontwikkeld. Ze focussen zich op het verbeteren van bestaande processen of ontwikkelen totale nieuwe services die volledig draaien om een betere ervaring voor de gebruiker. Dit alles met het motto om de connectie tussen de overheid en de burger te verbeteren en een brug te slaan tussen de verschillende behoeftes.

Voor hun laatste project, dat draaide om het trouwproces bij lokale gemeentes, was het hun doel om de gebruiker te onderzoeken en nieuwe ontwerp richtingen uit te werken om de online gebruiker zo goed mogelijk te bedienen.

 

Wanneer je gaat trouwen zijn er ontzettend veel dingen waar je aan moet denken en die je moet regelen. Het is een heuglijke gebeurtenis en het proces dat daar aan voorafgaat, zou moeten aansluiten op deze ervaring. Echter, hoewel sommige voorbereidingen erg leuk zijn om te doen, zoals het uitzoeken van een jurk, een gave band of het proeven van een bruidstaart, zijn er ook veel wettelijke en financiële voorbereidingen waar je als bruidspaar vaak niet veel zin in hebt. Simgroep wilde graag onderzoeken welke mogelijkheden er waren voor een digitale service die een goed overzicht kon bieden voor de gebruiker op dit gebied, zodat ook de ‘verplichte’ voorbereidingen bij je gemeente, net zo leuk zijn als de rest van het plannen van je bruiloft.

 

Alberga Consultancy werd gevraagd om een kleine tweedaagse Design Sprint uit te voeren om iedereen van het team bij elkaar te brengen en de mogelijkheid te bieden om op een andere manier naar het probleem te kijken. Voorafgaand aan de Design Sprint werd al het materiaal dat beschikbaar was onderzocht en werden de deelnemers geïnterviewd om grip te krijgen op te context van het probleem. Het programma werd aan de hand daarvan op maat gemaakt voor SIMgroep, zodat het paste binnen de beoogde twee dagen, zonder al te veel concessies te hoeven doen aan de resultaten. 

 

De eerste dag draaide voornamelijk om het analyseren van het probleem en het verbinden van conclusies. Er werden diverse experts geïnterviewd, variërend van trouwambtenaren tot ‘newlyweds’, zodat we een goed beeld kregen van de gebruiker en zijn/haar behoeftes. We vertaalden deze inzichten in ‘hoe-kunnen-we-vragen’ en twee klantreizen, waarmee we in de middag begonnen te brainstormen. We gebruikten allerlei verschillende methodes om zo steeds nieuwe ideeën te genereren. We begonnen de tweede dag met een stemronde, om zo de beste ideeën naar voren te halen en tot één gezamenlijk concept te maken. In de middag werkte we het concept uit aan de hand van een storyboard en een klikbaar prototype. De eindigden de laatste dag door het storyboard te doorleven aan de hand van een rollenspel en door een stappenplan op te stellen voor de implementatie. 

 

Op deze manier kon de originele Design Sprint terug gebracht worden naar een 2 daagse variant, door alleen te focussen op het analyseren van al bestaand onderzoek, brainstormen en snel convergeren naar een concept. Dit kan alleen gebeuren als er al een goed beeld is van het probleem en het doel en er tevens genoeg onderzoek aan ten grondslag ligt. Daarnaast hebben we geen onderzoek uitgevoerd met gebruikers aan het eind van de mini Design Sprint, maar dit betekent niet dat dit niet alsnog op een later moment uitgevoerd kan worden. Bij Alberga Consultancy raden we altijd aan om de gebruiker zoveel mogelijk te betrekken in het proces en het liefst op meerdere momenten om zo iteratief te kunnen werken naar een oplossing.

 

bottom of page